Nieuwe collega’s gezocht

De strijd om talent is ook in het straatbeeld goed zichtbaar. Veel werkgevers gebruiken hun winkelpui of bedrijfswagen als reclamezuil voor werving van nieuwe collega’s. Sommige branches zoeken het ook in brede campagnes om het beeld van het vak op te vijzelen.

Met een tekort van 125.000 mensen in de komende vier jaar is nood misschien wel nergens hoger als in de zorg, aldus een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Onderdeel van het ‘aanvalsplan’ van het kabinet is de campagne IK ZORG.

Deze zomer rijdt een bus langs instellingen om mooie plaatjes te schieten van trotse medewerkers en hun verhalen op te tekenen. Bij de uitrol komend najaar, moeten geïnteresseerde herintreders of zij-instromers direct worden gekoppeld aan contacten en vacatures in hun eigen regio.

In de retail is dergelijke samenwerking gezien de moordende concurrentie nog een ‘uitdaging’, zegt Kees Kras, directeur van het Kenniscentrum Handel. Veel winkelbedrijven hangen affiches op de ramen. ‘Soms werkt het, maar het blijft een lucky shot. Je moet nu echt op sociale media zitten om jongeren aan te spreken.’

Ook Albert Heijn, dat maandag 2892 vacatures op zijn site had staan, wil volgens een woordvoerder ‘daar zijn waar onze doelgroep zich bevindt.’ Dat kan dus op sociale media als Facebook en Snapchat zijn of in een bioscoopreclame. Maar ook posters en flyers blijken nog steeds te werken.

Bouwend Nederland probeert onder het motto ‘Je gaat het maken’ jongeren via sociale media te bewegen voor de bouw te kiezen. ‘We komen 55.000 mensen tekort en nog eens 55.000 met de klimaatagenda erbij. ‘Dat gaan we niet redden met oproepen op bouwplaatsen. We moeten innoveren en standaardiseren’, zegt een woordvoerder.

De campagne was daarom ook te vinden op de Libelle Zomerweek. Moeders moeten immers af van het idee dat hun kind veel te slim is voor de ‘vieze’ bouw. Richard Weber, eigenaar van Eurokozijn in IJmuiden, beaamt dat een bord met ‘Word jij onze nieuwe collega’ niet meer werkt. ‘In 2016 nog wel, maar nu niet meer.’ Hij zou zo acht tot tien monteurs extra kunnen gebruiken, maar hij kan ze niet meer vinden. Met salarissen smijten, wil hij ook niet, ‘want dan hang je als het slechter gaat.’

Ook de horeca kent forse personeelstekorten, Iedereen trekt aan dezelfde jongeren. ‘Het is duidelijk dat de traditionele instroom via scholen van koks en bediening niet genoeg zal zijn’, aldus Paul Schoormans, beleidsadviseur van Koninklijke Horeca Nederland. Volgens hem werken wervingscampagnes pas als de basis goed is. Werkgevers moeten meer tijd vrijmaken voor inwerken, trainen, begeleiden en opleiden.

Volgens Transport en Logistiek Nederland moeten jaarlijks 2000 chauffeurs per jaar worden vervangen. In totaal zijn 5000 à 7000 chauffeurs extra nodig om de groei bij te benen. De campagne ‘Ik word vrachtwagenchauffeur’ leverde afgelopen halfjaar 1500 aanmeldingen op. De verwachting is dat dit aantal in de tweede helft wordt geëvenaard. ‘Het grote verschil met andere campagnes is dat er meteen een garantie op een diploma bij zit en een jaar werk,’ verklaart Willem de Vries, directeur van het Kennisinstituut Transport en Logistiek de grote effectiviteit.

Stef Mol, financieel directeur Bas Logistics in Etten-Leur, liet afgelopen zomer aan tweehonderd lantaarnpalen in Roosendaal, Etten-Leur en Breda ‘circusborden’ ophangen met ‘Op zoek naar chauffeurs zonder rijbewijs’. Het kostte enkele tienduizenden euro’s, maar leverde wel meer dan honderd kandidaten op voor tien tot twintig vacatures. Ondanks de krappe markt kan het bedrijf dus geschikte en gemotiveerde kandidaten kiezen. Mol: ‘Inhuur of mensen aannemen die na een tijdje toch weer weglopen, is duurder.’

Op August 31, 2018